Scholengroep Fluxus

Wie zijn Wij?

Met het Pedagogisch Project van het GO! als uitgangspunt, zet de scholengroep sterk in op de ontwikkeling van de lerenden tot gekwalificeerde, zelfstandige, kritische, creatieve en ondernemende persoonlijkheden.

Onze Missie & Visie op leren

Missie

Met het Pedagogisch Project van het GO! als uitgangspunt, zet de scholengroep sterk in op de ontwikkeling van de lerenden tot gekwalificeerde, zelfstandige, kritische, creatieve en ondernemende persoonlijkheden.

Visie op onderwijs

Onze onderwijsvisie vatten we samen in dit beeld. Dit beeld biedt een overzicht van alles wat wij als Scholengroep Fluxus belangrijk vinden.

Als scholengroep zijn we ervan overtuigd dat de kracht van de leerkracht essentieel is om sterk onderwijs te bieden aan elke leerling. Door krachtig pedagogisch- en didactisch (vak) meesterschap te tonen, maakt een Fluxusleerkracht het verschil. Onze Fluxusvisie op onderwijs bepaalt onze standaard voor het algemeen pedagogisch en didactisch handelen van elke leerkracht in onze scholengroep.

Daarnaast is iedere leerling ook mede-eigenaar van zijn eigen leerproces. Door betrokkenheid op het eigen leren en hierin geleidelijk meer autonomie te geven, stimuleren we het gevoel van competentie en motivatie om voor zichzelf de lat zo hoog mogelijk te leggen. We geloven door geleidelijk meer in te zetten op zelfregulerende vaardigheden en deze in te oefenen in verschillende contexten we hen meer in hun eigen leer-kracht zetten. Dit alles kan enkel maar door het goede voorbeeld van een sterke leerkracht.

Samenleven is een proces dat vertrekt vanuit waarden en dat gericht is op verbindend communiceren, zich betrokken voelen en een engagement aangaan t.o.v. zichzelf, de ander en zijn omgeving.

Als scholengroep creëren we warme leefomgevingen (binnen een schoolse context) waarin het voor leerlingen en leerkrachten mogelijk wordt om zorg te kunnen, mogen en willen dragen. Zo worden onze lerenden uitgedaagd om binnen een complexe maatschappelijke context zich weerbaar op te stellen, op groepsdynamieken in te spelen en met respect en openheid voor diversiteit te participeren aan het dagelijks leven. Daarvoor heeft iedere lerende ook voldoende ruimte (‘zijn weg zoeken’) en tegelijk duidelijke begrenzingen structuur nodig.

Een school/instelling van Fluxus schept in de eerste plaats een context waarin leerlingen op een authentieke manier leren en hun vaardigheden kunnen inzetten.

Concreet creëert elke instelling een leeromgeving waar warmte, ruimte en grenzen het fundament vormen (zie visie op leven) en waarbinnen leerlingen activerend, zelfreflecterend, sociaal en onderzoekend kunnen leren in contexten die zo betekenisvol mogelijk zijn. Als scholengroep bufferen we de invloeden van binnenuit en tendensen van buitenaf en ondersteunen we onze instellingen om keuzes te maken. Hierin zijn we expliciet en participatief en communiceren we transparant. We werken onderzoekend en reflectief vanuit een kwaliteitskader (PDCA), vanuit praktijken, contextfactoren en wetenschappelijke inzichten. Zo versterken en faciliteren we een open leercultuur op alle niveaus.

Wie zijn Wij?

Raad van bestuur

Lieve Van de Walle

Raad van bestuur

Paul Macken

Raad van bestuur

Carine Opsteyn

Raad van bestuur

Jef Mertens

Raad van bestuur

Marijke Ringoot

Raad van bestuur

Ingrid Vanderveken

Raad van bestuur

Sofie D’Hulst

Raad van bestuur

Sus Dams

Raad van bestuur

Annelies Vandecruys

Raad van bestuur

Algemeen directeur

Hans Dekoninck

Algemeen directeur

Coördinerende directeurs basisonderwijs en secundair onderwijs

Pieter Cnaepkens

basisonderwijs

Sabine Vannitsen

basisonderwijs

Wesley Wouters

secundair onderwijs

Directeur Fluxusacademie

ELS POTTERS

Directie

Coördinerend directeur personeel

Lieven Verbert

Coördinerend directeur personeel​